راهنمای کامل خرید اجاق گاز | اجاق گاز خوب چی‌ بخریم ؟

۱۹ آبان ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
راهنمای کامل خرید اجاق گاز | اجاق گاز خوب چی بخریم؟
اجاق گاز یک وسیله مهم، بسیار کاربردی و البته ضروری در آشپزخانه است. تقریبا در هر خانه‌ای هر روز از اجاق گاز استفاده می‌شود و ممکن است تا سال‌ها برای تعویض و تغییر آن اقدام نکنید. پس باید در هنگام خرید این وسیله ضرروی بدانید که اجاق گاز خوب کدام است و کدام نوع آن برای شما و خانه‌ مناسب است. در واقع باید به این خرید به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید و در انتخاب اجاق گاز مورد نظر خود بیشترین دقت را داشته باشید.
اگر با سوالاتی همچون بهترین اجاق گاز کدام است، بهترین اجاق گاز فردار کدام است، بهترین اجاق گاز ایرانی کدام است، بهترین اجاق گاز خارجی کدام است و بهترین مارک اجاق گاز چیست؟ مواجه شدید ما در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوالات، به طور کامل درباره راهنمای خرید اجاق گاز نیز صحبت کرده‌ایم. پس پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع مدل اجاق گاز را بشناسید

برای خرید اجاق گاز باید بدانید که به طور کلی آن ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند و برای اینکه کدام مدل را انتخاب کنید، توضیحاتی که در ادامه بیان می‌کنیم را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.
  1. گاز صفحه ای یا گاز توکار
  2. گاز رومیزی
  3. گاز برقی
  4. گاز مبله یا گاز ایستاده
انواع مدل های اجاق گاز در 4 دسته بندی قرار می‌گیرند :
  1. گاز صفحه ای یا گاز توکار را بشناسید

اجاق گاز صفحه ای یا اجاق گاز توکار دارای جنس های استیل، شیشه ای و سرامیکی بوده و بر روی کابیت همانطور که از اسم آن پیداست به صورت توکار نصب میگردند. اجاق گاز به صورت یک صفحه ای بر روی کابینت قرار میگیرد. " گاز تو کار " قابل جابه جایی نیستند. اکثر اجاق گازهای صفحه‌ای، گازی هستند اما چند برند داخلی و خارجی، اجاق های برقی با صفحه های لمسی شیک و زیبا تولید کرده‌اند. تعداد شعله‌های گاز توکار از 1 شعله تا 6 شعله متغیر هستند. از محاسن گاز صفحه ای یا گاز توکار این هست که جمع و جور هستند و جای کمتری را اشغال می‌کنند و بسیار شیک و زیبا هستند . کارایی و قدرت این نوع اجاق گازها با گازهای بزرگ مبله تفاوتی ندارد. گاز صفحه ای یا گاز توکار معمولا 4 و 5 شعله پرفروش ترین مدل این نوع هستند.
  1. گاز رومیزی + محاسن و معایب آن

    راهنمای کامل خرید اجاق گاز

بهتر است بدانید که گاز رومیزی، کارایی و امکانات پایین‌تری نسبت به سایر اجاق گازها دارند، ارزان تر از گاز توکار هستند و راحت نیز جا به جا می شوند اما از تعداد شعله های کم برخوردارند و امکانات و زیبایی اجاق گاز توکار نسبت به آنها بیشتر است. به همین خاطر برای مکان های اداری که پخت و پز کمی دارند مناسب‌تر هستند اما پیشنهاد می‌کنیم که برای خانه از گازهای توکار استفاده کنید.
  1. گاز برقی و شناخت این محصول

اجاق برقی دارای ظاهری شیک، با برق کار می‌کنند و به جای پیچ‌های معمول شعله های اجاق، صفحه های لمسی و دیجیتال دارند. این نوع از اجاق گاز برقی دارای ایمنی بیشتری نسبت به گازهای دیگر از نظر نشت گاز هستند و به علت قدرت بالا، زمان پخت و پز را کم می‌کنند اما از طرفی مصرف برق با استفاده از گاز برقی بالا می‌رود و در قطعی برق کارایی ندارند.
  1. معرفی گاز مبله یا گاز ایستاده

از پر فروش ترین و متداول ترین نوع اجاق گازها گاز مبله یا گاز ایستاده هستند. لازم است بدانید که اجاق گاز ایستاده یا اجاق گاز مبله فضای بیشتری را اشغال میکنند. این مدل از اجاق گاز ها دارای فر هستند و معمولا در چهار و پنج شعله تولید می شوند.

آشنایی با انواع جنس اجاق گاز

این روزها اجاق گازها با جنس‌های متفاوتی وارد بازار می‌شوند که از پر استقبال‌ترین جنس‌های اجاق گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و محاسن و معایب آن را برشمرد.
  1. گاز استیل
  2. گاز سرامیکی
  3. گاز شیشه ای
  4. گاز استیل و شیشه
  5. ترکیب جنس های فوق

برای مشاوره و خرید محصولات جی پلاس با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

گاز استیل + توضیحات کامل درباره این جنس گاز

اجاق گاز خوب چی بخریم؟
گاز استیل که با این جنس روانه بازار می‌شود به دلیل زیبایی و مقاومتش از باقی اجاق گازها طرفداران بیشتری دارد. مواد غذایی روی سطح اجاق گاز استیل راحت تمیز می شوند و به آن نمی چسبند. این نوع اجاق ها خود به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند.
مدل‌های ساده اجاق گاز استیل، امکان خش برداشتن‌شان زیاد است زیرا براق و صیقلی هستند اما مدل‌های آجدار اجاق گاز استیل، ضد خش هستند اما سطح خشن‌تری دارند که پاک کردن روغن غذا را سخت می‌کند و با گذشت زمان چرک مرده و کدر می‌شود.
به طور کلی بیشتر اجاق گازها از جنس فولاد زنگ نزن یا همان استیل هستند. محیط آشپزخانه معمولا پر از مواد غذایی و بخار آب است و موجب زنگ زدن اجاق می‌شود. بنابراین گاز استیل برای آشپزخانه مناسب است. حتی اگر بدنه اجاق گاز استیل به شدت گرم شود باز هم مقاومت خوبی دارد و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

وقتی از گاز سرامیکی صحبت می‌کنند، منظور چیست؟

بهتر است بدانید که اجاق گازهایی با صفحه سرامیکی در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند و اگر روی صفحه داغ آنها آب سرد نیز بریزید ترک بر نمی‌دارند و به آسانی هم تمیز می‌شوند. این نوع از گازها با جنس سرامیکی طرفداران زیادی دارند و در برابر چربی، گرد و غبار و سایش مقاوم هستند. برخی از مدل‌های سرامیکی با شیشه نیز ترکیب می‌شوند.

شناخت کامل گاز شیشه ای

اجاق گازهایی از جنس شیشه‌ای بسیار زیبا هستند و صفحه شیشه ای نشکن دارند که در برابر حرارت بالا مقاوم است. بعد از هر بار پخت و پز غذا باید شیشه اجاق گاز شیشه ای را تمیز کنید تا اثرات لکه و چربی غذاها روی آنها نماند. شیشه های به کار رفته در این اجاق گازها سریع تمیز می شود و با ریختن آب سرد نیز ترک بر نمی دارند.

گازهایی با جنس استیل و شیشه

راهنمای خرید گاز

بسیاری از اجاق گازهای صفحه‌ای از جنس استیل و شیشه ساخته می‌شوند. معمولا صفحه آنها از جنس شیشه و سطوح زیرین و لبه‌های آن از جنس استیل است. خرید این اجاق گازها به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارد بسیار پرطرفدار است و علاوه بر این‌ها دوام و مقاومت خوبی هم دارند.

در هنگام انتخاب اجاق گاز به تعداد شعله گاز توجه کنید

اجاق گازی که شعله‌هایی با اندازه‌های مختلف دارد، حرارت‌های مختلفی به شما برای آشپزی می‌دهند تا ظروف کوچک و بزرگ را روی آن قرار دهید. گاهی ممکن است شما به شعله قوی‌تری احتیاج نداشته باشید و غذا را روی شعله کوچک قرار دهید و برعکس آن.

ایمنی گاز را هم درنظر بگیرید

یکی از اصلی ترین پارامترها در انتخاب اجاق گاز بحث ایمنی آن می باشد. خیلی از اجاق گازها مجهز به ترموکوبل و فندک بوده و به طور معمول قیمت آن ها به نسبت اجاق گازهایی که از این ویژگی بی بهره بوده بالاتر می باشد. به هر علتی هنگام خاموش شدن شعله، ترموکوپل موجب قطع شدن جریان گاز می‌شود. از این رو مانع از بروز حوادث خطرناک خواهد شد. همچنین این وسیله موجب می‌شود از خطر پخش گاز در فضای منزل و آتش سوزی جلوگیری شود. در نهایت حتما دقت داشته باشید هر نوع مدل و جنس گازی را که انتخاب می‌کنید از استانداردهای لازم از نظر کیفیت و ایمنی برخوردار باشد.

انواع فر در اجاق گاز + مزایا و معایب

اجاق گاز چی بخریم؟

همانطور که میدانید اجاق گاز فر دار کاربردی تر است. اگر می خواهید یک اجاق گاز فردار خوب تهیه کنید، به امکاناتی که برای فر آن در نظر گرفته شده است نیز توجه داشته باشید. با توجه به میزان استفاده از فر و طبخ غذاها و شیرینی‌هایی که نیاز به فر دارند مشخص کنید که چه انتظاراتی از فر اجاق گاز دارید. ظرفیت فر، جنس بدنه، تعداد طبقات و کابین ها و ویژگی هایی از این قبیل را در نظر بگیرید. دارا بودن جوجه گردان، امکان گریل کردن مواد غذایی، شستشوی اتوماتیک فر و … از جمله امکاناتی هستند که می توانید در اکثر فرهای اجاق گازهای مدرن جستجو کنید. به طور کلی بهتر بوده در زمان خرید اجاق گازهای فر دار به سراغ محصولاتی رفته که درب آن ها شیشه ای بوده زیرا این درهای شیشه ای علاوه بر شستشوی راحت به شما این امکان را داده تا به خوبی روند پخت غذا را مشاهده نمایید. برای آشنایی کامل با نحوه استفاده از فر اجاق گاز مقاله آن را می‌توانید مطالعه کنید.

به طرح و ابعاد اجاق گاز دقت کنید

یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید بهترین اجاق گاز مورد اهمیت بوده طرح، رنگ و از همه مهمتر اندازه اجاق گاز می باشد. این روزها تنوع اجاق گازها و به ویژه اجاق های صفحه ای موجود در بازار بسیار زیاد می‌باشد. بسته به نوع دکوراسیون خانه و نیز سلیقه خود می توانید از اجاق گازهایی با شعله های ردیفی، مربعی و یا شعله های با طرح های هندسی استفاده نمایید. ترکیب های جدیدی که در حال حاضر در بازار موجود بوده باعث شده که آشپزخانه ظاهر مدرن و جذابی را به خود بگیرد.
اندازه اجاق گازی که انتخاب می‌کنید به عوامل مختلفی مثل متراژ آشپزخانه، میزان پخت و پز روزانه و نیز جمعیت خانواده شما بستگی دارد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید می‌توانید از اجاق صفحه‌ای استفاده کنید. این اجاق‌های به آشپزخانه‌های کوچک، شکل مدرنی می‌دهند. همچنین اگر حتما می‌خواهید از اجاق گاز ایستاده استفاده کنید، حتما به طول و عرض آن دقت کنید تا اندازه آن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد نیاز شما نباشد.

ویژگی های اجاق گاز هوشمند

راهنمای خرید اجاق گاز | اجاق گاز خوب چی بخریم؟

این روزها جدیدترین اجاق گازهای موجود در بازار از قابلیت سیستم هوشمند برخوردار بوده و به طور کلی خیال شما را از بابت غذای در حال پخت راحت نموده و به شما این امکان را داده تا بدون ترس از سوختن غذا به دیگر کارهای خود مشغول گردید. این اجاق گازها از قابلیت برنامه ریزی برخوردار بوده و بر اساس برنامه تعیین شده اجاق گاز به طور خودکار در زمان مشخص شده خاموش خواهد شد.
اجاق گازهای هوشمند، یکی از مدرن ترین گزینه هایی هستند که در بازار موجودند. این اجاق ها دارای برنامه های زمانی و پخت و پز مشخص هستند. شما می توانید با خیال راحت غذا را روی اجاق گذاشته و به کارهای بیرون از منزل بپردازید. همچنین این اجاق ها امکان اتصال به وای فای را نیز دارند و شما  قادر خواهید بود این وسیله را از طریق تلفن همراه خود نیز مدیریت کنید. چنین امکاناتی، علی الخصوص برای بانوانی که بیرون از منزل کار می کنند بسیار کاربردی است. به طور کلی اجاق گازهایی که دارای زمان سنج، ترموکوپل، فندک و یا احتراق خودکار هستند گاز را هوشمند خواهند کرد.

انواع اجاق گاز از لحاظ مصرف انرژی

اجاق‌ گاز‌های آشپزخانه به طور کُلی از نظر مصرف انرژی به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول آنهایی هستند که از گاز شهری به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. دسته دوم آنهایی هستند که از گاز کپسول استفاده می‌کنند و بیشتر در شهرهایی یافت می‌شوند که گازکشی خانگی ندارند و دسته آخر اجاق گازهای الکتریکی هستند که از برق برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند.

به توان حرارتی اجاق گاز توجه داشته باشید

اجاق گاز برقی

هنگامی که قصد خرید اجاق گاز حرارتی دارید، باید به توان حرارتی آن نیز توجه داشته باشید. معمولا در ایران توان حرارتی اجاق گاز بین 4/1 کیلووات و 6/3 کیلووات است. بعضی از اجاق گازها شعله بسیار قوی دارند و البته مصرف انرژی بالاتری هم دارند و برخی دیگر با مصرف انرژی کمتر حرارت کمتری نیز دارند.

اجاق گازی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود

معمولا بسیاری از اجاق گازهای دارای شعله پخش کن هستند که همین باعث می‌شود تمیز کردن آنها کاری ساده باشد. به این دلیل که در این اجاق گازها اگر غذا سر ریز شود وارد محفظه شعله نمی‌شود و برای تمیز کردن کافی است سینی گاز را تمیز کنید. اما آنهایی که شعله پخش کن یا رویه ندارند سخت‌تر تمیز می‌شوند و شما باید بیشتر مراقب سر ریز کردن آن باشید. در آخر اگر به دنبال تمیز کردن اجاق گاز هستید مقاله آن به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بودجه مورد نیاز شما و هزینه ای که باید برای خرید اجاق گاز کنید چقدر است؟

پس از آنکه دقیقا مشخص کردید کدام نوع از اجاق گاز به کار شما می آید باید بودجه ای که جهت خرید این وسیله کنار گذاشته اید را در نظر بگیرید. هر چند که قیمت یک وسیله نمی تواند معیار خوبی برای انتخاب باشد اما در نظر گرفتن محدوده قیمت می تواند بسیاری از گزینه ها را که با بودجه شما سازگار نیستند حذف کند. در این صورت می توانید تصمیم گیری آسان تری داشته باشد. اجاق گازهای ساده تر قیمت کمتری دارند و هر چه امکانات گاز بیشتر باشد باید هزینه بیشتری برای خرید آن بپردازید.
قابلیت هایی چون فرهایی با قابلیت های مختلف مانند جوجه گردان، سیستم سلف کلینر یا شستشوی خودکار، دارا بودن ترموکوبل، جنس گاز و دیگر امکانات این چنینی در قیمت نهایی یک اجاق گاز تاثیر خواهند داشت.
گارانتی و برند اجاق گاز

راهنمای خرید اجاق گاز برقی
گارانتی اجاق گاز را در نظر داشته باشید
حتماً در هنگام خرید اجاق گاز دقت داشته باشید تا در صورت خرابی بتوانید از آن استفاده کنید. برخی گارانتی‌ها به صورت طولانی‌ مدت اجاق گاز را سرویس‌دهی می‌کنند. در خصوص محصولات گلدیران، تعمیر دستگاه ترسناک نخواهد بود. در هنگام خرابی، تکنسین‌های تعمیرات آموزش دیده و متخصص، به محل مشتریان اعزام می‌شوند و پس از بررسی دستگاه، در صورت نیاز، تعمیرات لازم را برای محصولات انجام می‌دهند.
با تمدیدگارانتی گلدیران، هزینه تعمیرات محصولتان را رایگان کنید.
اجاق گاز را با برند مناسب انتخاب کنید
اجاق گاز هم مانند وسایل خانگی دیگر مثل یخچال و تلویزیون برندهای خاص خود را دارد که شما باید بهترین‌ها را بر حسب بودجه خود از میان آنها انتخاب کنید. برندهایی در بازار موجوداند که محصولات باکیفیت‌تر، ماندگارتر، مقرون به صرفه و کاربردی تولید می‌کنند.
آیا توانستید ویژگی‌های دلخواه اجاق گاز خود را پیدا کنید؟

راهنمای خرید اجاق گاز هوشمند
پیشنهاد می‌کنیم بهترین نوع اجاق گاز را متناسب با نیاز و بودجه خود خریداری کنید. برای مثال اگر بین 2 مدل که از نظر فنی و کیفیت تفاوت چشمگیری دارند اما تفاوت قیمتی زیادی ندارند، مدل بهتر را انتخاب کنید. زیرا برند، کیفیت ساخت و قابلیت‌های یک اجاق گاز خوب موجب می‌شود تا از آن محصول بهتر و  سال‌های طولانی‌تری استفاده کنید.
به دنبال لوازم خانگی باکیفیت و با گارانتی معتبر هستید؟
فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس بهترین مرجع خرید لوازم خانگی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۵

من یه اجاق گاز صفحه ای دارم صفحه شیشه مشکی هست ولی با هرچی پاکش میکنم لک میشه یا کدر راهکاری برای برق انداختنش دارین؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۱۹

سلام و وقت به خیر؛ صفحه شیشه‌ای اجاق را میتونید با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید و پس از اون برای اینکه صفحه گاز براق بشه از شیشه پاک کن و دستمال جادویی یا دستمال نانو استفاده کنید. دقت کنید قبلش شیر گاز رو بسته باشید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۴

معایب اجاق گاز صفحه ای چیه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۱۵

سلام و وقت به خیر؛ ممکن است در برخی مدل‌ها شعله‌ی آن ضعیف‌تر باشد و دارای فر هم نیستند. معمولا قیمت اونها نسبت به گاز معمولی بالاتره. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۴

تفاوت اجاز توکار با روکار چیه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۱۱

سلام و وقت به خیر؛ اجاق گاز روکار معمولا صفحه‌ای روی کابینت قرار می‌گیره و فر یا گاز توکار در فضایی که در دیوار برای اون تعبیه شده قرار میگیره. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۳

ایا بهترین اجاق گاز فردار میدونید برای چه مارکی هست/

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۵

سلام وقت به خیر؛ برخی برندها مثل سینجر، لوفرا، اسنوا و ... خوب هستند اما بهتره خودتون هم در مورد برندها تحقیق کنید تا بتونید بهترین اجاق گاز فردار رو انتخاب کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۳

راهنمای خرید اجاق گاز خوبی بود ممنونم ایا میدونید چه مارکی از گازهای هوشمند رو دارن؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۳

سلام و وقت به خیر؛ مارک بوش، سینجر، لوفرا، اسنوا و ... برخی مدل‌های هوشمند رو دارن. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۶:۴۶

سلام بررای خرید گاز آیا گاز جی پلاس هم دارید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۶:۵۸

سلام و وقت به خیر؛ خیر دوست گرامی جی پلاس محصول اجاق گاز نداره. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۴:۵۴

آیا شما میتونید بهترین مارک اجاق گاز ایرانی یا حتی بهترین مارک اجاق گازهای فردار ایرانی رو بهم معرفی کنید من سردرگمم خیلی. دارم خونم رو بازسازی میکنم و هرچه زودتر باید یه گاز تهیه کنم. البته اینم بگم من بخاطر سردرگمی که داشتم دنبال اطلاعات بودم برای خرید گاز وقتی این محتواهارو خوندم واقعا دیدم باز شد و فهمیدم با چه امکاناتی گاز انتخاب کنم یعنی درئاقع فهمیدم دقیق چی میخوام ولی الان سردرگمیم در انتخاب مارک یا برند گاز هست

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۵:۲۷

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده اما در نظر داشته باشین ما این مجوز رو نداریم که به یک برند برتری بدیم و بهتر هست این مورد رو در فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به دستگاه‌های پرفروش‌تر و نظرات مشتریان انتخاب کنید. به طور کلی برندهای قدیمی و معروفی هستن که معمولا نام آشنا هستن و میتونید در موردشون بررسی لازم رو انجام بدید. موفق باشید

در حال ثبت...